Monday, August 22, 2011

Ramadhan.. usah kau pergi lagi..



Ramadhan,

Sungguh aku dahulu jahil tentangmu

Sungguh aku tidak mengenalimu

Aku biarkan engkau berlalu

Hadirmu tidak aku tunggu


Aku tahu engkau datang

Aku tahu ya, aku perlu berpuasa

Aku debar dan gembira

Tika takbir raya

Masa, tenaga, wang ringgitku

Ku habis di penghujung waktumu

Ku tidak pedulikan engkau yang akan berlalu

Sungguh aku berdosa

Aku biarkan engkau tinggalkan aku

Tanpa apa-apa rasa


Kini di sini

Ku mengerti erti Ramadhan yang hakiki

Ku insafi diri, menyesal tiada terperi

Ku sedar kau hadir untuk ku berpeluang

Kifarahkan diri

Dosa2ku pada Ilahi

Dosa2 hati

Dosa bibir, tangan dan kaki

Kau ajar aku kuatkan daya kawalan diri

Kau ajar aku tundukkan hati

Kau ajar aku memerangi hati yang membuta tuli

Kau ajar aku mendidik nurani

Korbankan waktu lenaku di malam hari

Mengabdikan diri pada Ilahi di saat sunyi dan sepi

Menginsafi dan menyesali

Kekhilafan diri

Entah apa nasibku di akhirat nanti

Mampukah aku selamatkan diri

Dari seksaan neraka dan azab kubur tidak terperi

Sungguh..

Ramadhan, kaulah penguat jiwa dan hati...


Bukan santapan berbuka itu harus jadi persoalan

Bukan juga aku harus biarkan perayaan itu

Berlegar-legar di fikiran

Di penghujung Ramadhan

Apa gunanya Ramadhan,

Andai aku ikutkan hawa nafsu makan ?

Apa gunanya Ramadhan,

Andai aku tidak mengawal hati dan perasaan ?

Apa gunanya Ramadhan,

Andai aku lebih terlena dan tidak berqiam ?

Bukankah aku ini hamba yang berdosa ?

Bukankah aku ini hamba yang kerdil dan hina ?

Angkuhnya aku untuk tidak bertaubat tanpa henti ?

Bahkan Nabi bertaubat saban malam tanpa henti..

Astaghfirulllah..halazim...


Istifar panjanglah wahai diri

Hingga bisa berjujuran air matamu di pipi

Menangislah kerana Ilahi

Ramadhan yang datang akan pergi lagi..


Kali ini, ku pinta,

Janganlah kau pergi

Janganlah kau biarkan aku lagi

Datanglah padaku, aku tetap menanti

Sehingga tiba ajalku suatu hari nanti

Temukanlah aku Ya ALLAH,

Malam istimewa di bulan Ramadhan

Malam seribu bulan

Malam untuk ku mohon keampunan

Agar bisa ku sucikan hati dan nurani

Agar bisa ku mengejar

RedhaMu YA ALLAH YA RABBI

Ramadhan, usahlah kau pergi lagi......



by Syamhanin Adnan



No comments:

linkwithin @>--

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...